sobota, 22 lutego 2020

Faworki/chrust-na piwie i śmietanie.Faworki - spis


Pączki, pączkami, ale faworki to moje ukochane karnawałowe wypieki czy raczej smażone przysmaki.

Jak znajdę przepis co mnie zaciekawi nie ma rady , muszę nasmażyć.

Już raz robiłam znakomite faworki z dodatkiem piwa, te są na piwie oraz z dodatkiem śmietany.

Bardzo łatwe, szybkie i naprawdę pyszne, polecam nie tylko na karnawał.

Przepis z bloga Smaki Katriny. 

Faworki/chrust-na piwie i śmietanie
SKŁADNIKI

CIASTO
-550g mąki pszennej tortowej
-125ml piwa
-4 żółtka
-4 łyżki śmietany kwaśnej 12 lub 18%
-4 łyżki cukru
-50g rozpuszczonego masła

DODATKOWO
-olej do smażenia
-cukier puder do posypania
--1 łyżka cukru waniliowego do posypania

Żółtka ubijamy z cukrem na jasną masę, następnie dodajemy roztopione masło, piwo oraz śmietanę i-wszystko miksujemy.

Do powstałej mieszaniny dodajemy mąkę-najpierw wszystko mieszamy a potem zagniatamy ciasto.

Można sobie je troszkę podsypać mąką jeśli się klei. Ciasto powinno być gładkie i elastyczne. Ciasto przekładamy do miski, przykrywamy ściereczką i odkładamy na 10-15 minut.

Następnie dzielimy na dwie części-wtedy będzie lepiej wałkować, bo ciasto jest duże.
Wałkujemy dość cienko, kroimy na pasy a potem na prostokąty. Każdy prostokąt nacinamy. Zawijamy faworki.

Do patelni/garnka wlewamy olej, tyle by faworki swobodnie w nim pływały.
Grzejemy, gdy olej jest dobrze rozgrzany (czyli jeśli po wrzuceniu faworka bulgocze a faworek zarz wypływa na powierzchnię to temperatur jest odpowiednia.
Faworki smażą się bardzo szybko, napuszają się i rosną.

Smażymy je na blado złoty kolor.
Po usmażeniu dajemy na ręcznik kuchenny by usunąć nadmiar tłuszczu, chociaż one nie piją oleju, nie są tłuste.

Gotowe faworki posypujemy cukrem pudrem i gotowe.



Przepisy faworkowe lub około faworkowe na moim blogu, obiecuje ,ze to nie koniec


Bez jajek :

-Faworki, tanie, a pyszne

-Faworki co łamią stereotypy, moje mercedesowe faworki

Bardziej klasyczne:

-Chrusty z trzech rodzajów mąki

-Faworki z przepisu z Kucharza Wielkopolskiego - wyd. 1908r.

-Faworki na drożdżach

-Zjawiskowe faworki z starego rodzinnego przepisu

-Faworki Pyzy czyli ,,Faworki domowe bardzo kruche czyli chrust

- Faworki na pianie

- Faworki na piwie

-Faworki/chrust-na piwie i śmietanie

- Chrust Neli Rubinstein 

- FAWORKI Moniki

- Faworki Bajaderki

- Faworki z winem

- Grochowinki drożdżowe

- Faworki zwane chrustem cioci Zosi

- Faworki, chrust wg przepisu Anity

-Mrowisko. Takie faworki nad faworkami

- Chrust z Wandowa , przepyszny z rodzinnego przepisu

-Faworki kruche na śmietanie

-Faworki z rodzinnego zeszytu Amber

Trochę inne faworki:

-Faworki na serku mascarpone, fantastyczne

-Faworki na mące żytniej

- Faworki bezglutenowe

- Faworki orkiszowe razowe

- Faworki ( z skrobią ziemniaczaną)

- Faworki maślane

-Róże wg przepisu Danuty Nedved

- Chrust kukurydziany

-Chruściki na amoniaku

- Ciasteczka winne, czeskie świąteczne, które smakują (prawie) jak faworki

Zagraniczne:

-Kleinur czyli Islandzkie faworki

-Włoskie faworki kardamonowe. Dodatkowo bezjajeczne

- Słoniowe uszy, czyli gusz-e fil

- Mutzenmandeln

- Dwuskładnikowe, włoskie faworki (bez jajek)

- Taratuszki


Wegańskie

-Faworki bananowe.

- KHAJA- FAWORKI Z JAGANATH PURI ( też zagraniczne, bo hinduskie)

- Faworki makrobiotyczne

- ,,Faworki” gryczane

-Faworki na amoniaku, wegańskie

- WEGAŃSKIE FAWORKI MniuMniu (wersja na piwie)

- Dyniowe ,,faworki” pieczone

- FAWORKI( CHRUST ) na jogurcie kokosowym

- Wegańskie chruściki, czyli faworki bez jaj

- Taratuszki na jogurcie –wersja roślinna

- Ciasteczka winne, czeskie świąteczne, wersja wegańska

Cdn.

4 komentarze:

  1. Alu , normalnie zatkało mnie jak zobaczyłam ten dłuuuuuuuuuuuuuugi spis faworkowych specjałów. Zauważyłam, że często, przez te lata od kiedy się znamy, smażyłaś różne faworki. Ale że ich aż tyle nasmażyłaś to bym nawet nie pomyślała. Toś Ty jesteś Jej Wysokość Królowa Margot Faworkowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jej Wysokość Królowa Margot Faworkowa-Krysiu padłam :D To są tylko te co smażyłam jak mam blog plus te co zrobiłam im zdjęcia.Przed nasmażyłam z kilku świetnych przepisów , może i one tu trafią, innym nie zrobiłam zdjęć.No i jeden był zły przepis -proporcje, bo same faworki jak dosypałam jeszcze tyle dodatkowej mąki co przepisie wyszły przyzwoite
      p.s Krysiu ,a ja jestem ciekawa ile przepisów twoich trafiło na blog i cin cin?Pewnie Jej Wysokość Królowa Krystyna Pączkowa byłoby w sam raz, dla mnie jesteś królową

      Usuń
    2. Alu, ilością przepisów to ja do pięt Ci nawet nie sięgam. Kiedyś jakoś częściej smażyłam pączki, teraz głównie na ciasta stawiam.

      Usuń
    3. eee myślę ,ze by nie było tak źle , te z bloga plus cin cin , ja sama mam twoich chyba z 3 na blogu w tym jeden z semolina co robię co roku :)

      Usuń