środa, 17 marca 2021

Baba wielkanocna Oli Hercules zwana kuliczem lub paską




Tą babę widziałam u Amber i u Kamili, a ostatnio u Joanny na forum Cin cin.

Skusiłam się i nie żałuję.

Przepis Oli Hercules z książki Mamuszka



Baba wielkanocna

Przepis na trzy baby po 800 g

Zaczyn

3 ziemniaki, obrane i pokrojone na małe kawałki
1 litr zimnej wody
3 łyżki ekologicznej mąki

Ciasto

250 ml ciepłego mleka
15 g świeżych drożdży lub 7 g suszonych
4 żółtka, w temperaturze pokojowej
150 g miałkiego cukru
1 kg mąki (mąki dałam mnij , tak z 100g mniej)
olej słonecznikowy, do nasmarowania
100 g sułtanek

Lukier

175 g cukru pudru 
2 łyżeczki esencji waniliowej
2 łyżki wody

1. Przyrządzić zaczyn: włożyć ziemniaki do garnka, zalać wodą i doprowadzić do wrzenia. Gotować przez 15 minut, aż zmiękną.
2. Odlać większość wody, pozostawiając 200 ml. Utłuc z nią ziemniaki.
3. Dodać mąkę i starannie wymieszać, przykryć i pozostawić w ciepłym miejscu na 12 godzin.
4. Po tym czasie dodać do zaczynu mleko (powinno być ciepłe, ale nie gorące), drożdże i starannie wymieszać.
5. W dużej misce ubijać jajka z cukrem, aż zrobią się puszyste.
6. Dodać do jajek zaczyn z mlekiem. Delikatnie połączyć. Stopniowo dodawać przesianą mąkę i mieszać – ciasto powinno być zwarte i elastyczne. Przykryć czystą ściereczką i odstawić na godzinę w ciepłe miejsce, aby wyrosło.
7. Zwilżyć dłonie olejem słonecznikowym i zagniatać ciasto przez 15 minut. Posypać stolnicę sułtankami i wgnieść je do ciasta.
8. Podzielić ciasto na 3 części. Nasmarować olejem 3 umyte puszki po pomidorach (po 800 g każda) i nałożyć do nich ciasto do połowy wysokości. Odstawić na godzinę w ciepłe miejsce.
9. Tymczasem rozgrzać piekarnik do temperatury 180º C.
10. Ustawić puszki z ciastem na blasze i piec 40 - 45 minut na najniższym poziomie piekarnika. Odczekać, aż ciasto w puszkach całkowicie ostygnie, a następnie okroić je długim nożem wzdłuż ścianek i wyjąć.
11. Przygotować lukier: w misce utrzeć cukier puder z esencją waniliową i wodą. Rozprowadzić po wierzchu bab, pozwalając, aby ściekał po bokach.


 

 

 

 

 

 

 

 

 



edit

Na święta zrobiłam roślinną wersję zmieniając tylko żółtka na aquafabę (4 łyżki) ubijając z cukrem oraz dodając 1/3 szklanki oleju z pestek winogron,oprócz rodzynek dodałam tez cytron , taki z Lidla, jedno pudełeczko, ciasto podzieliłam na pół i jedna upiekłam jako babę, drugą część podzieliłam na 6 części zrobiłam jak paczki i nadziałam mielonymi orzechami laskowymi z cukrem i mlekiem roślinnym na masę, zawinęłam bułeczki i umieściłam w drugiej foremce na babki
Ta druga tak wygląda

 














Bardzo smaczna i długo trzymała świeżość , bo ta bez nadzienia była jedzona jeszcze w środę i była pyszna(piekłam w sobotę)








6 komentarzy:

  1. To świetny przepis, a baba warta upieczenia. No i jest pyszna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tak , Aniu , to przepyszna babka i łatwa

      Usuń
  2. Książkę mam, baby nie testowałam. A wygląda świetnie. Koniecznie muszę zrobić tylko jeszcze nie wiem kiedy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krysiu koniecznie, bo to prosta, a pyszna babka

      Usuń
  3. Ale się cieszę, że się skusiłaś, piękna Twoja!

    OdpowiedzUsuń