czwartek, 25 lipca 2019

Jagodzianki wg przepisu Teresy


Trochę monotematyczna jestem, bo ciągle jagody i jagody, ale to pyszne i bardzo zdrowe owoce.

To następny świetny przepis na jagodzianki, ciasto bardzo proste, a tą kropeczkę nad ..i” robią tu pyszne dodatki. U mnie bez kruszonki za to z lukrem z cukru pudru utartym z odrobina mleka, z cukrem z wanilią(prawdziwą oczywiście) i sokiem z limonki. Mniam
Oryginalny przepis znajdziecie u Teresy i jej pięknym blogu. Cytuję :

Jagodzianki

Składniki na ok. 20 jagodzianek (wolę mniejsze bułeczki, możecie też zrobić ok. 17 większych, dajemy wtedy do środka więcej owoców).

Ciasto

30 g świeżych drożdży (lub 7 g instant)
100 g cukru
180 ml mleka (3/4 szklanki)
60 ml kwaśnej śmietany 18% (1/4 szklanki)
4 duże żółtka
75 g roztopionego masła
skórka z 1 cytryny ( u mnie z limonki)
ziarenka z 1 laski wanilii( u mnie domowa esencja z wanilii-1 łyżka)
1 łyżka rumu Stroh
500 g mąki (dałam 300 g mąki luksusowej i 200g mąki krupczatki)
oraz ok. 500 g borówek i jajko do posmarowania.
(około 1 łyżeczki kardamonu)

Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej, mleko i masło ciepłe.
Drożdże rozpuszczamy w 1/4 szklanki ciepłego mleka (z podanych 3/4 szklanki), dodajemy trochę cukru i mąki i odkładamy na kilkanaście minut w ciepłe miejsce, dopóki zaczyn nie zapracuje.
Żółtka ubijamy z cukrem, aż zrobią się jasne i puszyste, łączymy z resztą mleka, śmietaną, zaczynem, wanilią, skórką cytrynową i rumem oraz przesianą mąką i zarabiamy. Kiedy składniki się połączą dodajemy masło i wyrabiamy kilkanaście minut, ciasto powinno być elastyczne i odchodzić od ręki.
Odkładamy na ok. 1,5 h w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.
Po tym czasie dzielimy ciasto na ok. 20 porcji (po ok. 50 g każda), formujemy kulkę, wałkujemy ją. Nakładamy do środka mniej więcej łyżkę borówek(u mnie wymieszane z kardamonem) i zlepiamy jak pieroga (dodatkowo smaruję brzegi ciasta wodą, żeby mieć pewność, że się nie rozklei). Następnie kładziemy łączeniem do dołu na blacie i rolujemy. Bułeczki układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i odkładamy do napuszenia, na ok. 40-50 minut.
Przed włożeniem do piekarnika smarujemy roztrzepanym jajkiem i posypujemy kruszonką.
Pieczemy w 175 C (grzanie góra-dół), przez ok. 20-25 minut, do zarumienienia.

Kruszonka

60 masła
60 g cukru pudru
120 g mąki

Masło roztapiamy na patelni, zdejmujemy. Dodajemy cukier, mąkę i mieszamy łyżką lub ręką. W razie potrzeby można dodać jeszcze niewielką ilość mąki.
Jagodzianki są oczywiście najlepsze zaraz po upieczeniu, ale przez kolejne dni też nic im nie brakuje.

Smacznego!

Moje uwagi

-zrobiłam bez kruszonki
-polałam lukrem
p.s Na przepis się skusiłam bo zobaczyłam na zdjęciach … kota.

10 komentarzy:

  1. Lubię tę Twoją monotematyczność! Mniam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Super. Kiedyś zrobiłam jagodzianki z ciastem na śmietanie, tylko jeszcze więcej jej było. Super ciasto wyszło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo pyszne wyszły, też mam w planach na takim bardziej śmietanowym plus palonym maśle od Lo
      A wiesz Krysiu były jeszcze u mnie pieczone te twoje z mascarpone , ale one były w prezencie(bo wiedziałam ,że od ciebie to pewniak) i nie mam dowodów w formie zdjęcia. Obdarowani rozpływali się w zachwytach

      Usuń
    2. Alu, co tam mascarpone. Ty całe serce w to wkładasz i dlatego :)

      Usuń
    3. Serce sercem, ale perfekcyjny przepis ważna rzecz :) A ja wiem ,że najlepsze przepisy np na pączki od Krysi(te semolina to moje najukochańsze ), a na jagodzianki też
      buziaki

      Usuń
  3. Jagodzianki mniam!
    I tyle lukru!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, ja ostatnio tylko jagodzianki i jagody jem kilogramami :D
      a jakoś tak mnie naszło na lukier, pozdrawiam

      Usuń
  4. Alu teraz wiem, jak Cię zachęcić do zrobienia czegoś! Tylko ja nie mam kota ;D A poważnie to jagodzianki pierwsza klasa! Pozdrawiam M

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu , ha ha , tyle tych przepisów na jagodzianki i wszystkie pt najlepsze , jakaś selekcja musi być :D
      Fakt przepis pierwszy sort bardzo polecam i pozdrawiam

      Usuń