niedziela, 6 grudnia 2015

Rolki cynamonowe lub kardamonowe na Korzenny Tydzień 2015


 
Ptasia jak co roku zorganizowała nam Korzenny Tydzień i z tej okazji, ale nie tylko, bo dla ogromnej przyjemności pałaszowania napiekłam rolek w dwóch wersjach z cynamonem i kardamonem To jest tak pyszne, że trudno poprzestać na jednej czy dwóch bułach. Bardzo polecam, bo ciasto jest prościutkie
   
Przepis pochodzi z tej strony

Rolki cynamonowe lub kardamonowe

Z tej proporcji wychodzi 24 rolek , ja piekłam z ½ porcji a i tak
wyszło mi więcej niż 12 dużych rolek, a dokładnie 9 z cynamonem i 9 z kardamonem

Składniki:

1 litr mleka pełnego
1 szklanki oleju roślinnego lub masła(226g)-dałam olej z pestek winogron
1 szklanka cukru (na pół porcji dałam tak z ¼ szklanki)
2 paczki suchych drożdży (5 łyżeczek) –na ½ dałam 2 łyżeczki
8 szklanek (plus 1 szklanka dodatkowa ) mąki ( ja mieszałam tortową i
krupczatkę w proporcji tak mniej więcej 1:1)
1 łyżeczka (czubate) proszku do pieczenia
1 łyżeczka (płaska) sody
1 łyżka stołowa (czubate) soli-( na pół porcji dałam 1 łyżeczkę lekko
czubata soli)

1 szklanka roztopionego masła lub bardzo miękkiego( ja rozsmarowywałam miękkie)
2 szklanki cukru ( ja na pół dałam ok 2/3 szklanki  na pół porcji )
cynamon oraz kardamon do posypania

lukry:

1 biały
cukier puder + mleko, utrzeć

2 kawowy
 cukier puder + odrobina świeżo zaparzonej kawy + odrobina mleka ,utrzeć

Na ciasto:
Wymieszać mleko, olej roślinny (lub masło) oraz cukier w garnku..
Podgrzać mieszaninę (podgrzewać prawie do zagotowania). Wyłączyć i
zostawić ,żeby ostygło tak 45-60 minut.
(oni wlewają do miski robota i robią tym mikserem planetarnym , ja
robiłam zwykłym ręcznym) Do ciepłej mieszaniny wsypać drożdże i
zostawić na kilka minut , następnie wsypać 8 szklanek mąki ,
wymieszać do połączenia, nakryć i odstawić na około godziny do
rośnięcia
Po wyrośnięciu dodać jeszcze 1 szklanka mąki, proszek do pieczenia,
sodę i sól dokładnie wymieszać i można albo użyć od razu lub schować
do lodówki (W tym miejscu możesz szczelnie zapakować w torebkę
foliowa z pojemnikiem i umieścić go w lodówce, aż będziesz
potrzebować . – Na dzień czy nawet na dwa dni , jak za mocno wyrośnie
to ciasto pac ręką i niech w lodowce sobie stoi dalej)-ja
zostawiłam na noc w lodowce

Gotowe ciasto ( po zagnieceniu lub po lodowkowaniu ) podzielić na
pół i polowe rozwałkować na posypanej mąką stolnicy , posmarować (
polać ) masłem , posypać cukrem i cynamonem lub kardamonem i zwinąć , końce i szew
łączący zlepić , pociąć na rolki i umieścić w formach okrągłych lub
kwadratowych wysmarowanych masłem ( ja dodatkowo wyłożyłam papierem
do pieczenia co by mi tłuszcz nie kapał w piekarniku)

Odstawić do rośnięcia na 20 -30 minut( mi jedne rosły dłużej bo
jeszcze ten czas co piekły się pierwsze i chyba jeszcze były ładniej
wyrośnięte)
Następnie piec w temperaturze 190C stopni, na zloty kolor około 15 do
18 minut. (moje pierwsza piekły się 25 minut , drugie mniej tak
pewnie z 18), Ciepłe rolki smarować lukrami białym i/lub kawowym

6 komentarzy:

  1. Pyszności Alu!
    Odrywam jedną...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu częstuj się , bo to taka jest pychotka , ach
      buziaki

      Usuń
  2. Wspaniale upieczone! Idealne do podgryzania w przedświątecznym czasie :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kamila bardzo dobrze prawisz , oj bardzo dobrze
      buziaki śle

      Usuń
  3. Takie bułeczki musza smakować bajecznie :)

    OdpowiedzUsuń