niedziela, 9 listopada 2014

Chleb razowy mieszany na zakwasie na Orzechowy Tydzień



Orzechowy Tydzień
Oto moja pierwsza propozycja  na Orzechowy Tydzień Atiny. Przepis na ten chleb znalazłam u  Mistrzyni Piekarnictwa Wisły. Chleb jest przepyszny i bardzo, ale to bardzo łatwy. Bardzo polecam. Chleb upiekłam  dokładnie wg przepisu Wiesi, zmieniając tylko pestki dyni   na migdały. Dynię miałam jakąś jasną i mój chleb nie jest tak bardzo pomarańczowy jak Wisełki, ale  bardzo smaczny i znikał w ekspresowym tempie.

Chleb razowy mieszany na zakwasie

Zaczyn
50 g zakwasu żytniego, aktywnego*
100 g mąki żytniej razowej 2000
80 g wody

*Zakwas przed nastawieniem zaczynu należy nakarmić trzykrotnie, co osiem godzin. W tym czasie nie chować do lodówki.( Ja dałam nakarmiony tylko raz, bo zapomniałam o tych trzech razach i tak chleb rósł pięknie)
Zmieszać składniki na gęste ciasto i zostawić na 12 godzin w temperaturze pokojowej.

Namoczka
150 g maki pszennej razowej 2000
150 g gorącej wody

Mąkę zalać gorąca woda i dokładnie wymieszać. Zostawić na 2 godziny.
Można tez mąkę zalać woda w temperaturze pokojowej i zostawić na 12 godzin.

Ciasto chlebowe
Zaczyn
Namoczka
250 g mąki chlebowej 750
150 g maki żytniej razowej 2000
100 g wody
40 g płatków  migdałowych
190 g gęstego przecieru z dyni

Zakwas i namoczkę rozdrobnić, dodać obie mąki i wodę. Krótko wyrobić ciasto, tylko do momentu, aż mąka wymiesza się z wodą. Zostawić na pół godziny. Po tym czasie posypać ciasto łyżeczką soli i ponownie wyrobić hakiem przez około 3 minuty. Ciasto nie powinno być zbyt gęste, ale powinno  mieć taka konsystencje, aby dało się z niego uformować  delikatny bochenek. Bochenek formujemy na naoliwionym i posypanym mąką blacie. Przekładamy do przygotowanej, natłuszczonej i wysypanej mąką razową foremki ( ja wykładam papierem do pieczenia)
  o wymiarach 30 x 11 cm. Pozostawiamy chleb w temp. 26-28 stopni (pod żarówka piekarnika) do wyrośnięcia. Mój chleb rósł dwie godziny. Wyrósł  troszkę ponad brzeg formy. Wierzch bochenka należy spryskać zimna wodą i wstawić do nagrzanego do 240 stopni piekarnika na 15 minut. Po tym czasie zmniejszyć temperaturę do 220 stopni i dopiekać chleb przez 20-25 minut. Przez ostatnie 10 minut dopiekam chleb wyjęty formy.

Ten chleb to też moja propozycja do  listopadowej listy Na zakwasie i na drożdżach , która w tym miesiącu gościnnie  znajduje się u Marcina

18 komentarzy:

  1. Piękny chlebuś Alciu zrobiłaś. No ,musi być bardzo pyszny. Od Alci zawsze piękne i pyszne chlebki.
    Uściski:*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Madziu , ty tak mnie chwalisz ,że ja się rumieniem bardziej niż te chlebki
      buziaki

      Usuń
  2. Śliczny chlebek!
    Dla mnie idealnie,że z migdałami,bo innych orzechów nie toleruję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, dziękuję. A ja mam to szczęście , że mogę wszystkie orzechy
      buziaki

      Usuń
  3. Pomysłowy :) bardzo apetyczny ach.... Alciu-zawsze coś pysznego wymyślisz :) pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu, dziękuję , ale to nie ja , to Wiesia taka pomysłowa wiesz?
      pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  4. Fantastyczny wypieki i do tego nieźle napakowany dobrociami! Pycha!

    OdpowiedzUsuń
  5. Odpowiedzi
    1. Zuzanna, dziękuje , chleb polecam
      pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  6. Interesujący chleb, ale pewnie jak go bedę robił, to zamiast pszennej razowej dam orkiszową razowa, aby wzmocnić orzechowy smak :)

    Dzięki za uczestnictwo w listopadowej liście Na zakwasie i na drożdżach.

    Pozdrawiam serdecznie
    M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marcin , ja tez często daję orkiszowa , ale jak w sam raz ,, wybyła":D
      pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  7. Fajniusi :) Teraz mi rośnie "zwykły" na zakwasie, ale chętnie ten wypróbuję. Mam barrrrdzo pomarańczową dynię w lodówce ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Patrycja, jak dasz ciemna dynię , będzie prześliczny
      pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  8. Alu, dziekuje za miłe słowa tak bardzo mi teraz potrzebne.
    Chlebek wyszedł Ci wspaniale, ale przeciez jak zwykle, bo Twoje wypieki są zawsze udane.
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesiu, bo to sama prawda jest . kochana przesyłam dużo dobrych myśli w twoim kierunku*
      Dziękuje za pochwały
      Ślę buziaki

      Usuń
  9. Pysznie wygląda ten chlebek,a ty dla mnie jesteś Mistrzynią od chlebków :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anitka , no co ty , ja mistrzyni , ja jestem rzemieślnik , może nie najgorszy nawet :D
      Anitka *

      Usuń