czwartek, 28 lutego 2019

Pączki jogurtowe. Wspaniałe!


Przepis prościutki, w miarę szybki, a efekt przepyszny. W sam raz na Tłusty Czwartek czy na Ostatki.
Przepis od Arabeski Waniliowej. W nawiasach moje minimalne zmiany.
Bardzo polecam.


Pączki jogurtowe

Składniki:
- 500 g mąki pszennej (ja użyłam luksusowej pół na pół z krupczatką)
- 250 g jogurtu naturalnego( dałam około 300g bo jakieś mi gęste ciasto wyszło)
- 50 g świeżych drożdży( u mnie paczka tych małych 42g)
- 3 łyżki cukru
- 6 żółtek z dużych jaj( dałam 8 bo te co mam ze wsi są dość małe)
- 1 op. cukru waniliowego (16 g)-(u mnie 1łyżka domowej esencji)
- 1 łyżka spirytusu lub octu 10%
- 100 g masła, roztopionego
- szczypta soli
- skórka otarta z pomarańczy lub cytryny (można zastąpić odrobiną olejku)

- marmolada, osączone konfitury lub gęsty dżem do nadziewania
(dałam powidła)

- olej do smażenia( u mnie rzepakowy pół na pół z Plantą)

Składniki ogrzać do temperatury pokojowej.
Drożdże pokruszyć do miseczki, wymieszać z 2 łyżkami jogurtu, 1 łyżką cukru i 1 łyżką mąki. Odstawić do wyrośnięcia.
Mąkę przesiać do miski, dodać żółtka utarte z resztą cukru oraz cukrem waniliowym i solą (można to zrobić za pomocą łyżki, nie trzeba ubijać), wyrośnięte drożdże, pozostały jogurt, spirytus lub ocet i otartą skórkę pomarańczy (jeśli używamy). Dobrze wyrobić, aż ciasto będzie odstawało od ręki i ścianek miski. Na koniec dodać rozpuszczone i ostudzone masło. Wyrabiać do momentu, gdy masło dobrze połączy się z ciastem. Następnie miskę przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na około 1 godzinę.
Wyrośnięte ciasto wyłożyć na lekko posypany mąką blat, krótko wyrobić (odgazować) i podzielić na 20 jednakowych kawałków. Z każdego kawałka formować kulkę, spłaszczać, nadziewać marmoladą i formować pączki. Układać na stolnicy lub ściereczce posypanej mąką łączeniem do dołu. Na koniec wszystkie pączki przykryć ściereczką i zostawić do wyrośnięcia na co najmniej 30 minut (to dolna granica, bo wyrastanie może potrwać nawet ponad godzinę - pączki muszą dobrze urosnąć, więc nie śpieszmy się).
Wyrośnięte pączki smażyć na głębokim oleju rozgrzanym do temp. ok. 170 st.C, po 2 minuty z każdej strony, zaczynając od tej zaokrąglonej. Na koniec sprawdzić patyczkiem, czy pączki nie są surowe w środku. Wyjmować łyżką cedzakową i odkładać na papierowy ręcznik do osączenia.
Usmażone pączki posypać cukrem pudrem lub polukrować.

Lukier: 1 łyżkę kwaśnej śmietany mocno podgrzać w malutkim rondelku, zestawić z ognia, dodać kilka kropli olejku pomarańczowego i tyle cukru pudru, aby powstał średniej gęstości lukier (zbyt gęsty można rozrzedzić odrobiną przegotowanej wody).
Pączki najlepiej smarować pędzlem, wtedy nadmiar lukru nie skapuje.

( U mnie lukier to 2 łyżki jogurtu + 1łyżka koniaku utarte z cukrem pudrem do odpowiedniej konsystencji)

12 komentarzy:

  1. Jogurtowa pyszota! Ale pulchniutkie, widać rękę Mistrzyni!
    Mniam! Mniam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kamila, jedne z najłatwiejszych pączków jakie zrobiłam i do tego przepyszne.Oj tam oj tam, pozdrawiam

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. O tak , to jedne z najbardziej puszystych pączków jakie usmażyłam, nawet pączki nad pączkami te Moniki były mega puszyste, ale te as jeszcze bardziej chyba, albo na równi :)

      Usuń
  3. Alu wyglądają obłędnie :) Przepis kuszący, muszę to przemyśleć ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajne są, bardzo proste, a naprawdę efekt końcowy pyszny

      Usuń
    2. Dzięki Alu :D bardzo mnie kuszą

      Usuń
    3. Bardzo polecam , pozdrawiam

      Usuń
    4. Alu są wspaniałe !!! https://akacjowyblog.blogspot.com/2019/03/paczki-z-ciasta-drozdzowego-na-jogurcie.html

      Usuń
    5. Małgosiu u Ciebie wyglądają wzorcowo. Mówiłam ,ze bardzo proste ,a przepyszne? Super ,ze się skusiłaś :)

      Usuń
  4. jagodzianki na jogurcie robiłam i były pyszne. To i pączki na pewno też pyszne wyszły. Wygladają niezwykle kusząco

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że tak , jogurt (maślanka itd)maja takie coś ,że ciasta drożdżowe 2 razy szybciej rosną i 2 razy wyżej.Krysiu dziękuję

      Usuń