piątek, 16 listopada 2018

Ciasto niebo w gębie

 

To moja roślinna wersja bardzo starego, modnego w końcówce 20 wieku ciasta.

Miałam gości co tylko roślinki preferują i tak wykorzystując ciasto z ,,miodownika” i posiłkując się przepisem z Moich wypieków zrobiłam bardzo smaczne ciasto

Ciasto niebo w gębie

Składniki na ciasto:

250 g mąki orkiszowej jasnej lub pszennej tortowej
75g syropu klonowego lub miodku majowego domowego
50g cukru pudru
½ łyżeczka sody
½ łyżeczka proszku do pieczenia
Ok.4 łyżek stołowych wody (do sklejenia suchych składników)
50 g oleju ( np. ryżowego)

Z podanych składników zagnieć ciasto, rozwałkować i piec na blaszce o wymiarach 25 x 36 cm wyłożonej papierem do pieczenia w temperaturze 180 st. C przez około 15 -20minut na złoto-brązowy kolor. Wystudzić.

Składniki na nadzienie jabłkowe:
1,3 kg jabłek, jędrnych i kwaśnych
cukier do smaku-ja dałam 2, może z 3 łyżki
świeżo wyciśnięty sok z połowy cytryny
1 opakowanie galaretki bez żelatyny np. smak cytryny i limonki

Jabłka obrać i usunąć gniazda nasienne. Zetrzeć na tarce na grubych oczkach bezpośrednio do garnka. Dodać cukier, sok z cytryny i wymieszać. Podgrzewać, co pewien czas mieszając, aż do lekkiego podduszenia jabłek. Na sam koniec wsypać galaretkę (proszek) i wymieszać do jej rozpuszczenia. Odstawić do wystudzenia.

Składniki na maślany krem orzechowy:

250 g orzechów włoskich
250 ml wody
250 g margaryny wegańskiej Alsan, Kasia
100 g cukru pudru
2 łyżki alkoholu, u mnie pigwówka

Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.
Orzechy zemleć w malakserze na mąkę, zalać wodą i zagotować. Pogotować przez chwilę do zgęstnienia masy orzechowej. Zdjąć z palnika, przykryć folią spożywczą, odstawić do wystudzenia.
Margarynę i cukier umieścić w misie miksera. Utrzeć do powstania jasnej i puszystej masy maślanej. Dodawać masę orzechową, w trzech turach, ucierając do połączenia. Na końcu dodać alkohol utrzeć.

Dodatkowo

Trochę gorzkiej czekolady do utarcia na wierzch

Wykonanie:

Upieczony blat pozostawić w formie. Na niego wyłożyć wystudzone nadzienie jabłkowe, wyrównać Na wierzch wyłożyć masę orzechową, wyrównać. Zetrzeć na ciasto równomiernie czekoladę,. Schłodzić w lodówce.
Podawać chwilę po wyjęciu z lodówki, kiedy masa orzechowa zmięknie.

8 komentarzy:

  1. ja robię wersję na kruchym cieście,taką chyba najbardziej znaną. Mnie ciasto ogromnie smakuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja robiłam dawno temu na biszkopcie, ciut później na kruchym( miedzy dwa kruche dawało się tą masę z jabłek). Wieki , dosłownie nie robiłam, a miałam galaretkę wegańską to pomyślałam co mi szkodzi i niebo w gębie gotowe

      Usuń
    2. no własnie u mnie ta druga Twoja wersja Alu. Warstwa jabłek pomiędzy kruchymi blatami. Ale bardzo mi się podoba wersja z miodowymi blatami. Muszę taką zrobić, bo o ile nie za bardzo lubię miód to ciasta z miodem są numerem 1

      Usuń
    3. Też, lubię miodowe ciacha

      Usuń
  2. OOOO ja też piekłam i to całkiem niedawno, jeszcze nie ma na blogu :)
    U Ciebie wspaniale wyglada, mniam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o jestem ciekawa twojego Kamila nieba, dziękuje

      Usuń
  3. Alu, jak to takie ciasto niebiańskie to ja muszę je upiec!

    OdpowiedzUsuń