czwartek, 21 maja 2009

Zaproszenie do Weekendowej Piekarni #32

Ala nadal na wczasach, wiec to ja zapraszam Was do udzialu w WP #32. Gospodarzy nam
Aga-aa z Eksperymentalnie (a nie Atina, jak wczesniej mi sie zdawalo). Aga proponuje nam nie tylko upieczenie dwoch chlebow, ale nawet "dwoch pieczeni przy jednym ogniu", sprytnie laczac WP z Tygodniem Ciecierzycowym. Swietny pomysl!

I tak mamy tu dwa przepisy:

Chleb z ciecierzycą i pieprzem
•500 g mąki
•220 ml wody
•2 łyżki oliwy
•1,5 łyżeczki soli
•1,5 łyżeczki cukru
•7 g drożdży instant
•2 łyżki mleka w proszku
•175 g ugotowanej ciecierzycy (bez płynu)

Wszystkie składniki wrzucamy do miksera i wyrabiamy elastyczne ciasto- lub tak jak Margot wyrabiamy ręcznie. Pod koniec wyrabiania dodajemy po 2 łyżeczki marynowanego pieprzu: zielonego i różowego- podobno nie konieczny, bo chleb i tak przepyszny wychodzi. Ciasto odstawiamy do wyrośnięcia (ma dwukrotnie zwiększyć swoja objętość), odgazowujemy i formujemy dwa bochenki. Znów odstawiamy do wyrośnięcia, smarujemy mlekiem i pieczemy w temperaturze 200 stopni przez ok. 40 minut.

Przepis pochodzi z książki "The Ultimate Bread Machine Cookbook" J. Shapter. Tu można o nim poczytać

Chleb ciecierzycowy
•100 g mąki z ciecierzycy
•150 g mąki pszennej
•5 g świeżych drożdży
•ok.110 g wody
•1 łyżka miodu
•5 g soli
•50 g zakwasu

Drożdże rozpuścić w 20 g wody z miodem. Mąki wymieszać z solą, dodać zakwas, drożdże i resztę wody. Zagnieść (ręcznie lub mikserem) gładkie i elastyczne ciasto. Uformować kulę i zostawić na ok. godzinę- ma podwoić swoją objętość. Odgazować i ponownie uformować kulę, odstawić na kolejne 30 minut.Piekarnik rozgrzać do 230 stopni. Ścianki piekarnika spryskać wodą.Wstawić chleb. Po 10 min zmniejszyć temperaturę do 190 stopni i piec kolejne 20 min. Wyciągnąć i odstawić do ostygnięcia.

Jak zwykle, mozecie upiec oba lub tylko jeden z nich. Chleb z pieprzem pieklam juz razy kilka - ma naprawde interesujacy smak. Mysle, ze tym razem skusze sie na Ciecierzycowy na zakwasie...

Niech Wam sie upiecze!

Tatter (p.o. dyrekcji Piekarni)

17 komentarzy:

  1. Jadę na cały weekend, o kurcze, ale może w niedziele w nocy. Tak bym chciała. Wspaniały nowy sposób na wykorzystanie besan. POdziękowania dla gospodyni.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chlebki bardzo mi się podobają. Jesli czas pozwoli upiekę :))

    OdpowiedzUsuń
  3. Taki z pieprzem to czemu nie? ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. I ja sie dolaczam chyba ze niezdaze i wirus mnie wyprzedzi :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Alicjo, nie wiem czy juz widzialas... Moj blog zostal zamkniety przez google z powodu wirusa :( Musze wiec anulowac moje zgloszenie do WP :(
    Jak na razie nie wiem co bedzie dalej...
    Trzymaj prosze za mnie kciuki :(

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziewczyny, mam nadzieje, ze Wam sie uda, trzymam kciuki!

    Bea, Ala jest na wakacjach! Tekst pisalam ja - Tatter (sie nawet podpisalam)... :(

    OdpowiedzUsuń
  7. Beo jeszcze raz mocno ściskam

    dziewczyny zapraszam do pieczenia, bo warto ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Rozumiem Tatter; w takim razie czy mozezs 'zanotowac' ze z braku bloga musze anulowaczgloszenie do WP na przyszly weekend? dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  9. Piszę się na jeden z nich :), pewnie ten z pieprzem

    OdpowiedzUsuń
  10. Zrobiony z pieprzem, właśnie zjadłam kawałek i rozgryziony pieprz jest ostrrry ;)
    Wrzucę w weekend na bloga. Jedna uwaga: musiałam dolać ok. 50ml wody, ale spodziewałam się tego, patrząc po proporcjach.

    OdpowiedzUsuń
  11. Niestety nie udało mi się kupić ciecierzycy. Byłem w wielu łódzkich punktach zaopatrzenia (potocznie zwanych sklepami) ale nigdzie jej nie było. To chyba przez durszlakową akcję ciecierzycową - cała blogosfera wykupiła ciecierzycę! :-)

    Mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu zdołam przyłączyć się do wspólnego pieczenia.

    OdpowiedzUsuń
  12. i mój:
    http://cosniecos.blox.pl/2009/05/Weekendowa-Piekarnia-32-chleb-z-ciecierzyca-i.html

    OdpowiedzUsuń
  13. Przesyłam mój:)
    http://waniliowachmurka.blox.pl/2009/05/Tydzien-z-ciecierzycaWeekendowa-piekarnia.html

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja tez upieklam, tu jest link:
    http://smakiaromaty.blogspot.com/2009/05/chleb-z-ciecierzyca-weekendowa.html
    Dziekuje i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Gotowe! Mój chleb już prezentuje się na blogu :-)

    http://twojemoje.blogspot.com/2009/05/chleb-z-ciecierzyca.html

    OdpowiedzUsuń
  16. I moj :)
    http://table-table.blogspot.com/2009/05/chleb-ciecierzycowy-krokiety-z-kapusta.html

    OdpowiedzUsuń
  17. A tutaj jest mój: http://atinabc.blox.pl/2009/05/Chleb-z-ciecierzyca.html - piekłam ten pierwszy z ciecierzycą i pieprzem (tylko ze względu na dziecko pominęłam pieprz;))

    OdpowiedzUsuń