piątek, 16 października 2020

Chleb z semoliną (pszenicą durum)

 













16 października to Światowy Dzień Chleba.

W tym roku Zorra po raz 15 podjęła się organizacji World Bread Day dla blogerów z całego świat. Ja jak mam tylko możliwość( czytaj trochę czasu) to biorę udział.

W tym roku upiekłam mój najulubieńszy chleb z mąki pszennej, jasnej. Choć jestem miłośniczką ciemnych chlebów, szczególnie żytnich to dziś jest taki na semolinie (pszenicy durum). Dawno temu na moim ulubionym forum cin cin osoba , która jest moim mistrzem chlebowym czyli Małgosia, podała ten przepis.

Ciężko wtedy było zdobyć semolinę w Polsce, ale jak już kupiłam to wsiąkłam. Teraz kupuje w najbliższym osiedlowym sklepie….

Jak lubicie dobry, prosty w smaku, pasujący do wszystkiego chleb to i Wam posmakuje. Ja najbardziej go lubię z masłem i powidłami śliwkowymi.













Chleb z semoliną (pszenicą durum)
źródło: Jeffrey Hamelman
Składniki:
na zaczyn:
150g mąki pszennej 550
180g letniej wody
30g płynnego zakwasu

na ciasto:
250g mąki pszennej typ 650 najlepiej
600g semoliny
480g letniej wody
330g zaczynu j.w.
20g (1 łyżka) soli
ewentualnie prażone ziarna sezamu do posypania

Przygotowanie ciasta chlebowego:
Składniki zaczynu zagnieść na 12-16 godzin przed planowanym sporządzaniem chleba. Przykryć, odstawić do przefermentowania w temperaturze pokojowej.
Po tym czasie dodać zaczyn do reszty składników i wyrabiać w maszynie bądź mikserem ok. 3 minuty. Skorygować ewentualnie ilość mąki czy wody. Ciasto powinno być dość ścisłe. Po kilku minutach jeszcze raz wyrobić max. 2 minuty. Mąka durum ma dużą zawartość protein, i ciasto jest gotowe szybciej niż ze zwykłej mąki pszennej. Za długie wyrabianie nie jest wskazane. Kiedy powierzchnia ciasta robi się błyszcząca, jakby pokryta kropelkami wody należy natychmiast przerwać ugniatanie.

Wzrastania ciasta ok. 2 godzin. Po 1 godz. wskazane jest krótkie zagniecenie poprzez zakładanie warstw na siebie.
Po ok. dwóch godzinach uformować 2 podłużne bochenki. Powinny wyrastać, najlepiej w koszyczkach w normalnej temperaturze jeszcze ok. 2 godzin, w chłodzie (ok.15st C) ok. 5 godzin. Chleby nie przyrastają w dwójnasób jak inne, nadrabiają to jednak bardzo efektownie już w piekarniku. Można je naciąć przed włożeniem do pieca ukośnie jak bagietki.

Pieczenie:
Temperatura pieczenia ok. 240 st C – piec najlepiej na kamieniu w zaparowanym piekarniku.

Przed włożeniem do ostatniego wyrastania można koszyki wysypać uprażonymi ziarnami sezamu, które się przykleją do chleba.

Semolina sprawia, że chleb jest lekko żółtawy w przekroju, skórkę zaś ma cienką i chrupiącą. Bardzo smaczny!












14 komentarzy:

  1. Pyszny chleb! Piekłam taki we Włoszech.
    Niech nam się piecze Alu, świętujmy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu dziękuję, oj tak pyszny on.
      Niech nam się piecze!!!
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  2. Margot, wspaniały bochen i idealny miękisz - Mistrzostwo!!! A mój z semoliny właśnie po 24 godzinach w lodówce się piecze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje Gucio,oj nowy jakiś chleb?Musze do ciebie zajrzeć jutro.
      Pozdrawiam

      Usuń
  3. To samo w Hiszpanii. Trudno było dostać różne mąki. Teraz nie ma problemu. Twój chleb wygląda przepysznie! Dziękujemy za udział w Światowym Dniu Chleba.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zorra dziękuję za tak miły komentarz,pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  4. Aluś, ten chleb jest wspaniały! Idealny na takie świętowanie :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Proszę podpowiedzieć - czy chleb należy piec w piekarniku rozgrzanym? Pozdrawiam, Magdalena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak , każdy chleb w kształcie bochenka, co się piecze na rozgrzanym kamieniu czy blasze wkłada się do bardzo gorącego piekarnika, do zimnego można włożyć chleb który s jest pieczony w foremce, tu możemy wstawić do zimnego ,ale i do rozgrzanego.

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za odpowiedź. Jutro zamierzam upiec chleb, więc Pani podpowiedź spadła mi jak przysłowiowa "manna" z nieba.Dzięki Pani nie popełnię błędu już na początku przygody z chlebem na zakwasie. Pozdrawiam, Magdalena

      Usuń
  6. Witam serdecznie , mam zakwas suchy , ile go dodać?

    OdpowiedzUsuń
  7. I czy można zrobić chleb w maszynie

    OdpowiedzUsuń