piątek, 2 listopada 2018

Piernik pomidorowy


To takie bardzo proste ciasto, idealnie pasujące na jesień. Bardzo szybko się robi i szybko zjada.

Przepis z bloga Jadłonomia

Przepis cytuję za Martą, bo robiłam dokładnie wg jej  wskazówek, na końcu są moje minimalne uwagi.
,,Piernik pomidorowy
Czas przygotowania: do 45 minut

Składniki na jedną keksówkę o długości 27 - 33 cm lub na dwie mniejsze keksówki::

1 szklanka krojonych pomidorów z puszki
1 banan
½ szklanki oleju roślinnego
½ szklanki cukru trzcinowego

2 szklanki mąki pszennej lub orkiszowej
1 ½ łyżki przyprawy piernikowej, najlepiej domowej
1 łyżka kakao
1 łyżeczka sody
½ łyżeczki proszki do pieczenia
½ łyżeczki soli

oraz: powidła do posmarowania i opcjonalnie roztopiona czekolada z 2 łyżkami oleju do polania

Przygotowanie:
Piekarnik rozgrzać do 180 stopni. W wysokim naczyniu blendera zmiksować pomidory, banana, olej oraz cukier na gładką, gęstą emulsję.
W dużej misce przy pomocy trzepaczki dokładnie wymieszać suche składniki. Mokre składniki wlać do mokrych i wymieszać przy pomocy łyżki lub szkatuły na gęste ciasto. Tak przygotowane ciasto przełożyć do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia i piec przez 45 – 50 minut na złoty kolor.
Kiedy ciasto ostygnie przekroić na pół i posmarować powidłami śliwkowymi, a opcjonalnie wierzch polać czekoladą lub lukrem. Podawać na świąteczny stół i patrzeć na zdziwione miny domowników, gdy dowiadują się z czego piernik jest zrobiony.

Porady:

-Szklanka to nie puszka pomidorów – odmierzcie z puszki szklankę, czyli 250 ml.
-Krojone pomidory nie mogą być zamienione na przecier, passatę ani koncentrat.
-To ciasto zawsze się udaje i bardzo pięknie wyrasta – dlatego nie należy nakładać go za dużo do keksówki, wystarczy, aby ciasto sięgało do połowy wysokości. Jeśli ciasto przekroczy ¾ wysokości może mieć kłopoty z wyrastaniem i powstanie zakalec.”

Uwagi:

-Dałam mąkę pszenną tortową i razową w proporcji 1:1
- Ja przekroiłam nie na pół, a na 3 części i powidłami posmarowałam dwa razy
- Polałam lukrem z 1//2 szklanki cukru pudru i soku z cytryny do odpowiedniej konsystencji
Edit.

Ten mały Duduś to nie Duduś tylko najpiękniejsza na świecie Tola. Nadal szukam jej stałego domku.

8 komentarzy:

  1. Zaciekawił mnie ten przepis i to bardzo :)
    Pysznie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kamila, prosty , dobry piernik wychodzi i intrygujący przez te pomidory :D
      Jest pyszny
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. noż kurcze, z pomidorów ??? Czy w smaku wyczuwa się te pomidory Alu ?
    Tola, przecudnej urody. Ja ie kociara, ale ostatnio zaprzyjaźniłam się z kotem sąsiadów :) Chętnie bym przygarnęła takie kocię, ale w wynajmowanym mieszkaniu nie wolno mi zwierząt. To po pierwsze. A po drugie, nie mam pojęcia jak obchodzić się z kotami. Wiem, że mus osiatkować okna, balkon a to by mi trochę przeszkadzało.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie , nie czuć, smakuje po prostu jak pyszny piernik
      Dla bezpieczeństwa warto zainwestować czy w siatki czy np uchylne(bardzo niebezpieczne są) okna w takie specjalne nakładki , kosztują kilkanaście złotych.Inne ważne rzeczy to kastracja i dobre jedzenie(czyli mięsne, dobre puchy lub domowy BARF)a resztę kot właściciela nauczy :D

      Usuń
  3. Alu-niesamowite. Dawno nie zaglądałam do Jadłonomii. Pomysł kosmiczny...a wygląd piernika super, bardzo apetyczny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu , bardzo dobry piernik .Polecam.A wiesz,ze ja z takimi ciastami obeznana bo moją ulubioną z nastoletnich i wczesno młodzieńczych lat autorką kulinarna jest Pani Katarzyna Pośpieszyńska i ona w swoich książkach podawała przepisu już wtedy z warzywami na ciasta , były tez pomidorowe :D

      Usuń
  4. Czego to człowiek nie wymyśli! Intrygujące ciasto. Nie wiem czy jest to piernik, bo są w nim i pomidory i banan...No a korzenie dodaje się do wielu rzeczy...
    Ale ciasta z warzywami i korzeniami lubię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt , ludzie cuda na kiju wymyślają i inne takie :D, Smakuje jak piernik to piernik, prawdziwy piernik to przyprawy , miód, jajka, masło nie są konieczne. A Pani Kazimiera Pyszkowska jeszcze pod koniec lat 80, dokładnie w 1989 roku podała w takim dodatku co kwartał ,,Sezam"(to ,,Przyjaciółka" wydawała) przepis na piernik bananowy ( w którym mąką czy część , bo już nie pamiętam) z kaszą manną .To tylko nazwa , może to się tez nazywać ciasto pomidorowo-bananowe z korzeniami:D, ale i tak tez będzie pysznym ciastem :D Ja tez lobię z warzywami ciasta, a z korzeniami jeszcze bardziej.
      Pozdrawiam

      Usuń