wtorek, 3 listopada 2020

Grahamki

 











 

Prosty przepis , a bułki wychodzą przepyszne i jak na bułki z dużym udziałem mąki razowej bardzo puszyste

Bardzo polecam


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przepis z  bloga Moje wypieki

Grahamki

Składniki na 10 sztuk:

  • 125 ml letniego mleka
  • 125 ml letniej wody
  • 1 łyżka melasy*
  • 1,5 łyżki miodu
  • 1 łyżeczka soli
  • 2,5 szklanki mąki graham**
  • 1 szklanka mąki pszennej chlebowej (plus 2 – 3 łyżki na podsypanie)
  • 30 ml oleju rzepakowego lub słonecznikowego
  • 7 g suchych drożdży lub 14 g świeżych drożdży

Dodatkowo:

  • 1 jajko roztrzepane z 1 łyżką mleka do posmarowania

Obie mąki wymieszać z suchymi drożdżami (ze świeżymi najpierw zrobić rozczyn). Dodać resztę składników i wyrobić, pod koniec dodając olej. Wyrobić ciasto, odpowiednio długo, by było miękkie i elastyczne. Uformować z niego kulę, włożyć do oprószonej mąką miski, odstawić w ciepłe miejsce, przykryte ręczniczkiem kuchennym, do podwojenia objętości (zajmie to około 1,5 godziny).

Po tym czasie ciasto jeszcze raz krótko wyrobić. Podzielić na około 90 gramowe części, następnie oprószając dłonie mąką uformować w podłużne bułeczki, ułożyć na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Przykryć ręczniczkiem kuchennym, odstawić na 20 – 30 minut do ponownego wyrośnięcia (lub dłużej – powinny podwoić objętość).

Przed samym pieczeniem posmarować jajkiem roztrzepanym z 1 łyżką mleka.

Piec w temperaturze 200ºC przez około 20 – 25 minut. Wyjąć i wystudzić na kratce.

Metoda dla maszynistów:

Wszystkie składniki na ciasto umieścić w maszynie do chleba w kolejności: płynne, sypkie, na końcu suche drożdże. Nastawić program do wyrabiania i wyrastania ciasta ‚dough‚ (około 1,5 h), po czym ciasto wyjąć, krótko wyrobić i dalej postępować według powyższego przepisu.

* Melasę można zastąpić miodem, jednak nada ona bułeczkom ładniejszego koloru.

** Mąka graham – mąka pszenna typ 1850.

Moje uwagi

-użyłam mąki z pełnego przemiału typ 2000


 

8 komentarzy:

  1. Alu wyglądają wspaniale, muszę je upiec :) Pozdrawiam M

    OdpowiedzUsuń
  2. Aluś, ale te bułeczki pyszne i rzeczywiście bardzo puchate! Mniam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kamilka dziękuje , fakt wychodzą mega puszyste, piekłam je już 3 razy i zawsze taki puch

      Usuń
  3. Na takie grahamki Alu to ja zawsze mam ochotę. Mniammmmm...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, bardzo dziękuję za przemiły komentarz ,a przepis na bułeczki polecam

      Usuń
  4. bardzo lubię grahamki. Podkradam przepis bo bardzo mi się podobają Twoje bułeczki Alu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krysiu, bardzo polecam te bułki i mam nadzieje ,ze tobie tak posmakują jak mi

      Usuń