niedziela, 15 listopada 2020

Chleb pszenno-jęczmienno – żytni





Prosty, smaczny, długo świeży i trochę urozmaicony nie taka popularną mąką jak jęczmienna.

Przepis na ten chleb znalazłam u Doroty na jej stronie Moje wypieki, a pochodzi z książki 'The art of handmade bread' Dan Lepard.



Chleb pszenno-jęczmienno – żytni

Składniki na 1 bochenek:
250 g aktywnego zakwasu żytniego
300 g letniej wody
300 g mąki pszennej chlebowej ( u mnie typ 750)
100 g mąki żytniej jasnej lub razowej( u mnie typ 2000)
100 g mąki jęczmiennej ( zmieliłam sama pęczak jęczmienny)
1,5 łyżeczki soli

Wszystkie składniki połączyć w misie miksera. Wyrabiać przez około 10 minut mikserem z hakiem do ciasta drożdżowego (lub ręcznie). Powstanie miękkie, klejące ciasto. Przykryć kuchenną ściereczką i odłożyć w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na około 3 godziny.

Podczas tych 3 godzin, początkowo co pół godziny, a potem mniej więcej co godzinę wyjmować ciasto chlebowe z naczynia, zagniatać przez około 10 – 15 sekund, składać, a następnie odkładać do naczynia uformowane w kulę.

Po tym czasie wyrośnięte ciasto chlebowe jeszcze raz krótko zagnieść, przełożyć do koszyczka (oprószonego wcześniej mąką ryżową pół na pół z pszenną), złączeniem ku górze, przykryć i odłożyć w ciepłe miejsce do podwojenia objętości (około 5 godzin). Można również ciasto przełożyć od razu do formy (wymiary dolne ok. 10 x 25 cm wysmarowanej masłem i oprószonej otrębami), jak u mnie.

Po wyrośnięciu chleb z koszyczka przełożyć na rozgrzany kamień, lekko naciąć ostrym nożem i piec z parą wodną przez około 50 – 60 minut w temperaturze 220ºC. Wyjąć, wystudzić na kratce.





6 komentarzy:

  1. Chlebek jak malowany. Alu-Zawsze coś ciekawego wyczarujesz :) Pozdrawiam M

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu dziękuje ,wiesz ostatnio piekłam go bez foremki, pięknie trzyma formę , jest tak ciemno ,że nie miałam kiedy zrobić zdajecie ,ale warto go też tak upiec

      Usuń
  2. ależ on pięknie i smakowicie wygląda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krysiu dziękuję i bardzo polecam , bo chleb bardzo prosty ,a bardzo smaczny

      Usuń
  3. Piękny i bardzo smakowity ten bochenek!

    OdpowiedzUsuń