wtorek, 25 lutego 2020

Wegańskie pączki z dodatkiem batatów


Na pożegnanie Karnawału 2020 pyszne pączki wegańskie. Z batatami, które nadają nie tylko słonecznego koloru, ale też odpowiedniej puszystości w końcowym produkcie.

Bardzo polecam !!!

Przepis Karoliny Gawrońskiej 

Wegańskie pączki z dodatkiem batatów
Porcje: 14 (16)

Składniki

ciasto:
300g obranego batata ( ja upiekłam batata i wzięłam 300g przetartego)
200ml mleczka kokosowego
2 saszetki suchych drożdży czyli sumie 14g ( dałam 28 g świeżych)
350g mąki pszennej tortowej + dodatkowe 75g + mąka do wyrabiania (u mnie 150 g to krupczatka, a reszta luksusowa )
skórka otarta z polowy pomarańczy
⅓ łyżeczki gałki muszkatołowej
⅓ łyżeczki cynamonu
1/3   łyżeczki kardamonu
⅓ łyżeczki soli
30g cukru z prawdziwą wanilią
1 łyżka spirytusu, wódki, rumu
50g oleju kokosowego

dodatkowo
ulubiony dżem lub powidła( u mnie powidła morelowe)
2 l oleju do smażenia
cukier z prawdziwą wanilią do obtaczania pączków lub lukier(u mnie z cukru pudru, z odrobiny utartej skórki pomarańczowej i soku z cytryny)

Wykonanie
Obranego batata pokroić w plasterki i ugotować na parze do miękkości. Batat powinien być bardzo miękki, niemal rozgotowany( Ja bataty upiekłam , obrałam i przetarłam przez sito). W tym samym czasie wymieszaj w osobnej misce suche składniki (350g mąki, gałkę muszkatołową, cynamon, sól oraz cukier). Mleczko kokosowe podgrzej by było ciepłe (nie gorące!) i rozpuść w nim drożdże. Odstaw na 10 minut by drożdże zaczęły pracować
Ugotowane i gorące bataty umieść w sporej plastikowej misce. Zblenduj przy pomocy blendera na puree. Dodaj ⅓ wcześniej wymieszanej mąki i wyrabiaj ciasto przy pomocy miksera (użyj haków/świderków, możesz również zrobić to ręcznie, przy pomocy łyżki, ale nie polecam, bo bardzo się zmęczysz). Po wmieszaniu dodaj kolejne ⅓ mąki i wyrabiaj dalej ciasto. Następnie wmieszaj mleko z drożdżami, wódkę i ostatnią część mąki. Wyrabiaj ciasto przez minimum 10 minut, aż będzie klejące. Gdy ciasto będzie jednolite, przykryj miskę czystym ręczniczkiem kuchennym i odstaw w ciepłe miejsce na ponad godzinę (ja czekałam 1h i 15 minut). Możesz miskę postawić koło grzejnika/kominka lub użyć programu "garowanie" w piekarniku (40C).
Po tym czasie uklep ciasto i wmieszaj dodatkowe 75g mąki i stopiony olej kokosowy. Na blat wysyp mąkę i wyrabiaj ciasto, przyprószając mąką, gdy będzie zbyt klejące. Wyrabiaj około 5 minut. Konsystencja ciasta powinna być taka, by pozwalała na uformowanie pączków. Pamiętaj jednak, że im więcej mąki dodasz, tym mniej elastyczne, puszyste i delikatne będą Twoje pączki. Ilość mąki zależy od tego jak wilgotny był Twój batat, ja wykorzystałam około 450g mąki( mi też tyle wyszło w sumie mąki 450g!!!).Ja wyrobione ciasto włożyłam do miski, szczelnie zabezpieczyłam foliową torebką i wstawiłam na noc do lodówki , 2 h przed kulaniem paczków wyjęłam z lodówki , reszta jak w przepisie)
Ciasto powinno być podobne do miękkiej ciastoliny (zobacz powyżej wklejony filmik jak powinno wyglądać). Gdy będzie gotowe i już nie będzie bardzo klejące i będziesz w stanie je formować, podziel je na 14 ( u mnie 16 części)części. Każdą z nich przyprósz mąką i formuj pączki. Może zrobić donuty z dziurką lub klasyczne pączki z nadzieniem (zobacz filmik jak je formować i nadziewać). Uformuj kulkę z ciasta, lekko rozpłaszcz i przy pomocy palca zrób dziurkę w środku. Jeśli chcesz zrobić pączki nadziewane, mocno rozpłaszcz kulkę, na środek wyłóż łyżeczkę nadzienia i sklej jak pierożka, a następnie w obu dłoniach uformuj kulkę, by "pierożek" był okrągły.( Ja nie nadziewałam przed pieczeniem, nadziałam już usmażone paczki, bo tak szybciej idzie praca ,a miałam mało czasu)
Gotowe pączki przykryj ręczniczkiem kuchennym i pozostaw na 30 minut do lekkiego wyrośnięcia. W tym czasie wlej olej do garnka i rozgrzej. Olej powinien być bardzo dobrze rozgrzany, poznasz to po tym, że zacznie falować i będzie bić od niego gorąco.
Wyrośnięte pączki wrzucaj do oleju i smaż kilka minut z każdej strony. Zmniejsz ognień do minimum, by pączki powoli się smażyły, skórka nie spaliła zbyt szybko i by dać im odpowiedni czas na wysmażenie w środku. Najlepiej jest je smażyć pod przykryciem, wtedy lepiej i szybciej wyrosną. Usmażone pączki połóż na arkuszach ręczników papierowych by oddały nadmiar tłuszczu. Jeszcze ciepłe i świeżo usmażone pączki obtaczaj w cukrze waniliowym.( Ja ciepłe nadziałam powidłami morelowymi i polałam lukrem)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz