poniedziałek, 5 listopada 2018

Chleb owsiany na żytnim zakwasie


Prosty chleb wg przepisu Wiesi z jej pięknego, niestety ostatnio nie uzupełnianego bloga Zapach chleba. Minimum pracy, a efekt bardzo zadowalający. Przepis cytuję za Wiesią , moje zmiany w nawiasach.

Chleb owsiany na zakwasie żytnim

Na początek zajmujemy się płatkami owsianymi. W tym celu mieszamy w misce

1 szklankę zwykłych płatków owsianych
1/4 szklanki oleju
1/4 szklanki melasy (dałam z karobuj)
1 i 1/2 szklanki gorącej wody

Odstawiamy na 20 minut, aby płatki wchłonęły wodę.

zaczyn

180 g aktywnego, odkarmionego zakwasu żytniego
180 g mąki żytniej razowej
180 g wody

składniki zmieszać i pozostawić w ciepłym miejscu na 3-4 godziny

cały bibosz owsiany przygotowany jak wyżej
800g mąki chlebowej( ja dałam 700g mąki chlebowej i 100g otrąb owsianych)
300 g wody( umie przez otręby ciut wiecej0
2,5 łyżeczki soli
pół łyżeczki drożdży instant( nie dałam)

Wszystkie składniki połączyć i wyrobić dokładnie, przez kilka minut ciasto chlebowe.
Pozostawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia na godzinę.
Wyrośnięte ciasto odgazować, podzielić na dwie części i pozostawić 10 minut na blacie.
Po tym czasie uformować bochenki i ułożyć w koszach lub formach do wyrośnięcia.
Wyrośnięte bochenki piec w piekarniku nagrzanym do 230 stopni przez 15 minut z para, a potem jeszcze 25 minut w temperaturze 210 stopni bez pary. 

7 komentarzy:

  1. Wspaniały chlebek Alu :) Też brak mi Wiesi przepisów i aktywności blogowej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu dziękuje.Wiesi chlebowy blog to jeden z najfajniejszych wg mnie i dlatego tak bardzo mi brak nowych wpisów.
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Dziękuje Kamilka, oj pyszne to fakt
      Pozdrawiam

      Usuń
  3. Zbieram się już od jakiegoś czasu, aby również samemu zacząć piec chleb i chyba muszę się w końcu przełamać. Tym bardziej, że są do dyspozycji miejsca z przepisami jak https://basiazsercem.pl/ więc raczej ze znalezieniem odpowiedniej porady by nie było problemu. Może jak mi się uda to zmiana nastąpi w ten weekend.

    OdpowiedzUsuń