sobota, 26 września 2009

Dzień Jabłka –bułki i ciasto- nie ciasto.



Święto jabłkowe, ja je obchodzę już trzeci raz - a na blogu już drugi raz.
Postanowiłam upiec bułeczki, które znalazłam już dawno , dawno temu, pewnie ponad rok
I tak mi zeszło i upiekłam dopiero na dzisiejsze święto -Dzień Jabłka jakie Tatter nam zorganizowała.



Bardzo ,ale to bardzo pyszne. Polecam


Bułki z suszonymi jabłkami i rodzynkami
przepis znalazłam tu
12-14 bułek
ciasto
2 łyżeczki suszonych drożdży ( ja dałam instant)
1 i 1/3 szklanki letniej wody
3 /4 szklanki mąki jęczmiennej (zmieliłam jęczmienny pęczak na mąkę )
3 /4 szklanki mąki pszennej z pełnego przemiału ( ja dałam typ 2000)
± 2 i 1 /2 szklanki mąki chlebowej
1 łyżeczka cynamonu
1/ 2 przyprawy do piernika
2-3 łyżki cukru ( ja dałam brązowy)
3 / 4 szklanki suszony jabłek (sama suszyłam, pokroiłam je na mniejsze kawałki)
1 szklanka rodzynek
2 łyżki masła, o temp. pokojowej. –(ja dałam 30g )

oraz
ew ok. 200g marcepana , pasty migdałowej
1 jajko (połowa do marcepana-nie dałam ,połowa do smarowania bułek)
płatki migdałowe i /lub cukier i cynamon


Wszystkie składniki ciasta włożyć do miski i wyrobić robotem lub ręcznie gładkie w miarę ciasto. Ukształtować kulę włożyć do posmarowanej odrobiną oleju miski, nakryć folią i zostawić na około 1 godzinę aż podwoi objętość
Wyrośnięte ciasto wyłożyć na podsypaną mąka stolnice i podzielić na 12-14 części. Jeśli chcesz nadziać je marcepanem to wymieszaj go z 1 /2 jajka ( ja nie dałam) i podziel na tyle części marcepan na ile części podzielone jest ciasto . Z ciasto kształtować prostokąty, kłaść kawałek marcepana , zlepiać i kształtować bułeczki okrągłe czy podłużne.
Kłaść na blachę wyłożoną papierem do pieczenia , nakryć folia i zostawić, aż niemal podwoją swoją objętości ( mi zajęło to ok. godziny)
Wyrośnięte bułki smarować roztrzepanym jajkiem i posypać płatkami migdałowymi i/ lub cynamonem z cukrem
Piec w temperaturze 220 stopni C ok. 15-18 minut , zarumienione przełożyć na kratkę i wystudzić



***************************************
Rano upiekłam też takie bardzo dziwne ciasto- nie ciasto. Jakieś dwa miesiące temu jak byłam w Empiku przeglądałam cienkie pisemko z przepisami przysłanymi przez czytelników. Gazety nie kupiłam i nie pamiętam tytułu ,ale przepis króciutki to mi zapadł w pamięci
Ciasto-nie ciasto jest bardzo proste, bardzo dietetyczne i u mnie w domu bardzo smakowało
Ciasto podałam na śniadanie. Przepis trochę zmodyfikowałam i taki podaje



Ciasto jabłkowo – jaglane
1 kg kwaśnych jabłek –obrać , zetrzeć na tarce o grubych oczkach
250 g kaszy jaglanej( suchej)
100g cukru trzcinowego jasno brązowego
cukier waniliowy z prawdziwa wanilia
cynamon

oraz 1 szklanka soku z jabłek( dałam kupny w szklanej butelce taki jednodniowy)
Do większej miski zetrzeć na grubych oczkach tarki obrane jabłka. W mniejszej misce wymieszać kaszę z cukrem ,cukrem waniliowym , cynamonem. Wsypać suche składniki do jabłek dokładnie wymieszać , przełożyć do foremki wyłożonej papierem do pieczenia, wysmarowanej olejem. Polać delikatnie całe lekko uklepane ciasto sokiem z jabłek i piec ok. 90 minut w 180 stopniach C Wystudzić

21 komentarzy:

  1. Buleczki, rzecz jasna, cudne, a ciasto po prostu zaskakujace! Bardzo ciekawy przepis, chyba bede musiala sprobowac sama je zrobic.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Alu, te ciasto jaglane - to samo zdrowie na śniadanie. :) I zaskakujące. Nie powinno mnie dziwić, bo Ty zawsze niezwykle oryginalne przepisy wyszukujesz. :)
    Natomiast co do bułeczek, to bardzo piękne pieguski. :D Szczególnie w przekroju mi się podobają. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Konsti , bułki to rewelacja ,ale u mnie w domu same miłośniki marcepana :), a ciasto smakuje trochę jak zapiekanka ,trochę jak szarlotka

    Małgosia,tak samo zdrowie:)))a bułki też bardzo zdrowe :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Bułeczki piękne, ale mnie się bardzo podoba to oryginalne ciasto!

    OdpowiedzUsuń
  5. oryginalny pomysł... nie wpadłabym na to żeby upiec ciasto z kaszą jaglaną :) i nie rozpada się? chętnie bym spróbowała...

    OdpowiedzUsuń
  6. Aniu , dziękuje , mnie też zainteresowało to proste ale mało spotykane połączenie

    Myniolinka , nic , a nic się nie rozpada , bardzo dobrze się kroi , choć konsystencję ma taka z lekka deserowa ,miękką

    OdpowiedzUsuń
  7. Margot znowu coś ciekawego wynalazłaś, bułeczki wygladają cudnie a ciasto...fantastyczny pomysł na zdrowe śniadanie...super!
    Miłego weekendu!

    OdpowiedzUsuń
  8. Magot bułeczki - rewelacja!!!! No a to ciasto nie ciasto tez zachęcająco wygląda:) Wiesz jesteś niesamowita, żeby tak przepis przeczytany w empiku zapamiętać ;)))) Ja bym nie dała rady;)))

    OdpowiedzUsuń
  9. Kss, dziękuję i też życzę miłego weekendu
    Atina, ale to króciutki przepis :DDDD

    OdpowiedzUsuń
  10. Ala Ty kochana jesteś, mam wrażenie, jakbyś znalazła te dwa przepisy specjalnie dla mnie, bez mleka i bez jajek :D, możesz być pewna, że przetestuję oba, ciasto jaglane brzmi bardzo pociągająco, ja to bym miała ochotę wrzucić tam jeszcze rodzynki i orzechy włoskie, mniam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Iza, nawet nie wiesz jak się cieszę ,że przepisy się podobają i masz rację do tego jaglanego bakalie bardzo by się przydały :)))
    ja np myślę o żurawinie i orzechach włoskich lub pekanach

    OdpowiedzUsuń
  12. Bułeczki z opisu przepyszne a cisto jaglane- oryginalny pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
  13. wszystko bosko wygląda a podobno ja nie jabłkowa jestem, znaczy lubię ale w malutkich ilościach, tak na ząb akurat ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wszystko mi się podoba - i bułeczki i ciasto nieciasto!:) Pyszne przepisy - do wypróbowania:))

    OdpowiedzUsuń
  15. Ooo... Bardzo oryginalnie u Ciebie Alicjo! Ale przeciez u Ciebie to normalne :))
    Pozwolisz, ze sie wprosze? ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Łał!
    podobają mi się obie propozycje i obie sobie kopiuję:)!
    Pozdrówka ciepłe,Alu:*

    OdpowiedzUsuń
  17. Alcia jesteś nieziemska babeczka!! :DDD
    Jak to zapamiętałaś?? :D:D
    Kurka wodna :D
    Super ciasto! Zmniejszę proporcje i robię w tygodniu :)))))

    Buziak Złotko :*

    OdpowiedzUsuń
  18. Grazyna, duklanie tak jak piszesz ,ale wiesz to ciasto jest też bardzo smaczne jak ktoś lubi bardzo proste smaki
    Aga-aa, całusy za takie słowa napisane *

    Majana, mam nadzieje ,że kiedyś zobaczysz jak to smakuje sama

    Bea,zapraszam :))))

    Olciaky, jest mi bardzo miło to czytać , pozdrawiam *

    Pola vel Poleczka, toć to każdy by zapamiętał 3 składniki na krzyż , a wykonanie mufinowe :DDD
    A ciacho już ma zmniejszone proporcje,ale można zmniejszać dalej :DDDD
    całusy

    OdpowiedzUsuń
  19. Bułeczki wyglądają zachwycająco, super połączenie smaków, chętnie spróbuje :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Oba przepisy są fantastyczne :) Ciasto jabłkowo - jaglane!? Muszę spróbowac. Koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  21. Aklat, mam nadzieję ,że i tobie tak posmakują jak mi

    Asia, koniecznie

    OdpowiedzUsuń