sobota, 27 września 2008

Chleb z suszonymi jabłkami i orzechami włoskimi


Z okazji Dnia Jabłka ,który zorganizowala
Tatter
upiekłam pyszny chleb o bogatym wnętrzu.Pyszny jest z samym masłem ,pasuje tez żółty ser,oraz pasta z wędzonego tofu .
Przepis znalazłam tu
tutaj

A ten pyszny chleb pomogła mi przetłumaczyć Tatter- bardzo dziękuję
Chleb z suszonymi jabłkami i orzechami włoskimi
400 g mąki chlebowej
80 g maki gryczanej
80g mąki żytniej
280 g wody
16 g soli
480 g zaczynu zakwasowego pszennego (100%hydracji czyli 240g mąki ,240g wody i 2 łyżki zakwasu-zostawić na noc)
100g suszonych jabłek grubo posiekanych
240g cydru jabłkowego *
200g orzechów włoskich grubo posiekanych
* ja nie miałam cydru więc dałam sok ze świeżych jabłek ,trochę rozcieńczony wodą gazowaną i 1 łyżkę octu jabłkowego

Namoczyć jabłka w cydrze na jedna godzinę ,odsączyć(cydr wypić lub użyć do innych celów kulinarnych) W tym czasie uprażyć orzechy .
Do miski wsypać mąki,,zakwas,sól,wodę i zagnić ciasto na najniższych obrotach miksera około 4 minuty.Ciasto będzie jeszcze doić lepkie .Następnie przez 5 minut mieszać na średnich obrotach ,dodać posiekane orzechy i jabłka i dobrze wymieszać .Przełożyć ciasto do miski wysmarowanej olejem ,nakryć folią i zostawić na 2 godziny do rośnięcia ,w czasie rośnięcia co 40 minut ciasto składać .
Podzielić ciasto na 2 kule i odstawić na 20 minut pod przykryciem.Z każdej kuli zagnieść okrągłe chlebki i zostawić je w posypanych mąką koszykach wiklinowych na ok 2 i 1/2 godziny do wyrośnięcia .(ja włożyłam koszyki do foliowych reklamówek ,żeby ciasto się nie wysuszyło )
Piec z kamieniem rozgrzać do 260 stopni,z papieru wyciec jabłko.
Wyrośnięte ciasto wyłożyć na łopatę ,położy na ciasto papierowy szablon jabłka i posypać przez sito cały chleb mąką ,zdjąć szablon i naciąć chleb
Włożyć do piekarnika zmniejszy temperaturę do 230 stopni i piec z parą wodną 15 minut ,następnie 25 minut bez pary ,na ostatnie 5 minut wyłączyć piekarnik ,otworzyć piekarnik na 10 minut ,wyjąć ,ostudzić.
Smacznego

11 komentarzy:

  1. Po pierwsze, ciesze sie, ze nareszcie zdecydowalas sie na bloga :)
    A po drugie, jestem oczarowana tym chlebem; piekny! chetnie bym spalaszowala kromeczke ;)

    Pozdrawiam i zycze milego blogowania!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bea dziękuję za pierwszy komentarz !
    Chleb jest pyszny i łatwy ,niestety blogowanie jest o wiele trudniejsze...

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten chleb jest obłędny!

    Margot, blogowanie nie jest takie trudne...jakby co, to pytaj, chętnie Ci pomogę:))

    OdpowiedzUsuń
  4. Ewena ,dziękuję i będę pamiętać w razie czego :)
    A chleb jest pyszny ,u mnie do powtórki i to nie raz

    OdpowiedzUsuń
  5. Margot, ten chleb jest cudowny!

    Jestem pełna podziwu dla Tatter i Ciebie, często bowiem zdarza mi się wzdychać do Waszego pieczywa na zakwasie... :)) Nie tracę jednak nadziei, że po kilku niepomyślnych próbach i mnie uda się zrobić taki chleb. Jedyny chleb na zakwasie, który piekę z powodzeniem, to razowiec Tatter :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mara ,wyjdzie i ten zobaczysz :)
    A razowiec Tatter to jeden z moich ulubieńców ...

    OdpowiedzUsuń
  7. To, ze moglismy sie tym chlebem delektowac to tylko i wylacznie Twoja zasluga...dziekuje!

    OdpowiedzUsuń
  8. Margot , przede wszystkim gratuluję bloga ! W końcu będę mogła znaleźć Twoje wypieki w jednym miejscu ;-)
    A chlebek wygląda pysznie i jestem pewna , że tak też smakuje :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Gratuluję Margot bloga.Mam tę przyjemność być degustatorem jej twórczości bo tak tylko można nazwać to co tworzy.Niestety nie jestem fanem gotowania,ale wierzcie mi to jest po prostu pyszne i wygląda wspaniale.Pozdrawiam wszystkich.Tomek

    OdpowiedzUsuń
  10. piękny! Ja wycięłam za duży szablon i dlatego mój chlebek nie ma jabłuszka na wierzchu :) Jest pyszny :)

    OdpowiedzUsuń