poniedziałek, 19 kwietnia 2021

Chleb czekoladowy/kawowy – metoda Yudane. Kwietniowa Piekarnia Amber

 


W kwietniu, w Piekarni Amber piekliśmy chleb prosty, wykorzystując metodę Yudane. Ja trochę nabroiłam i do ciasta nie dodałam cukru, gapiostwo, ale końcowy efekt bardzo smaczny.

Ja upiekłam wersję i z kakao i z kawą, taki chleb smakował pysznie, szczególnie z twarożkiem.

Dziękuję wszystkim za wspólne pieczenie.

Przepis oryginalny pochodzi z bloga Bake with Paws



Chleb czekoladowy/kawowy – metoda Yudane

1 chlebek o wadze 450 g

Ciasto Yudane
70g mąki chlebowej wysokoglutenowej
70g wrzącej wody

Ciasto właściwe
280g mąki chlebowej mąki wysokoglutenowej
18g kakao w proszku
1 1/2 łyżeczki drożdży instant
36g (3 łyżki) brązowego cukru
1 łyżeczka soli
8g (1 łyżka) mleka w proszku
26g masła o temperaturze pokojowej
45 g ubitego jajka – reszta do posmarowania chleba
140 g pełnotłustego mleka – reszta 20 g do dodania później, jeśli ciasto jest zbyt suche

do posmarowania – reszta jajka + łyżka wody

Ciasto Yudane:
Do miski dodaj mąkę chlebową, zalej wrzątkiem i dobrze wymieszaj łopatką lub łyżką.
Zawiń folią spożywczą i wstaw do lodówki na co najmniej 4 godziny lub na noc.
Wyjmij z lodówki 30 minut przed użyciem, aby ciasto wróciło do temperatury pokojowej.

Ciasto główne:
Wszystkie składniki (z wyjątkiem masła) i ciasto Yudane – rozerwane na kawałki, włóż razem do misy miksera. Mieszaj przez 2 minuty lub do całkowitego połączenia. Zmień końcówkę na hak i ugniataj przez kolejne 3 minuty lub do połączenia ciasta. Dodaj masło i dalej mieszaj jeszcze przez 10 – 13 minut lub do momentu, gdy ciasto stanie się elastyczne, gładkie i osiągnie stan szyby. Zauważyłam, że za pomocą ciasta robionego metodą Yudane trudniej jest uzyskać bardzo cienką szybę. Może to być spowodowane żelatynizacją skrobi. Dobrze jeśli szyba nie jest zbyt cienka, o ile ciasto ugniata się wystarczająco długo. Podczas całego procesu ugniatania kilkakrotnie zatrzymywałam mikser, aby zeskrobać ciasto z haka, aby upewnić się, że jest równomiernie zagniecione, a także aby silnik nie przegrzał się.
Ciasto odstaw do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na 45 – 60 minut lub do podwojenia objętości. Zwykle zostawiałem go w tej samej misce i przykrywam.
Uderz ciasto, aby wypuścić powietrze. Ciasto przełóż na czystą posypaną mąką powierzchnię, a następnie podziel je na dwie równe porcje. Uformuj każdą porcję w kulkę. Spłaszcz wałkiem do ciasta.
Ciasto rozwałkuj jak szwajcarską bułkę. Spłaszcz za pomocą wałka do ciasta. Ciasto ponownie zwiń jak bułkę szwajcarską, aż uformuje się mała bułka – patrz na blogu Bake with Paws. Umieść uformowane ciasto w formie.
Pozostaw do wyrośnięcia na kolejne 30 – 45 minut lub do momentu, aż ciasto wyrośnie do brzegu formy. Rozgrzej piekarnik do 190 st. C (grzałka górna i dolna) lub 170 (tryb termoobiegowy) 10-15 minut przed pieczeniem. Posmaruj ciasto jajkiem i piecz w rozgrzanym piekarniku przez 25 – 30 minut. Wyjmij chleb z piekarnika i pozwól mu ostygnąć całkowicie na kratce przed pokrojeniem.

Chleb z kawą:
13 g kakao
3 g kawy rozpuszczalnej
50 – 60 g tłustego mleka

W małym rondelku podgrzej mleko. Wmieszaj kawę rozpuszczalną, aż kawa się rozpuści. Odstaw do ostygnięcia. Postępuj dalej tak, jak przy cieście z samym kakao- wyżej.






Chleb na blogach:

Akacjowy blog
Cake&Bread
Kuchnia Alicji
Kuchnia Gucia
Kuchennymi drzwiami
Moje małe czarowanie
Rodzinnie roślinnie
Tajemnice smaku
Weekendy w domu i ogrodzie

14 komentarzy:

  1. Alu, dodałam cukier, ale chleb nie był słodki. Cieszę się, że udało Ci się dołączyć do kwietniowej Piekarni. Do upieczenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja to przez gapiostwo nie dałam, ale mimo tego i tak pyszny , an tej włoskiej mace rósł jak szalony

      Usuń
  2. Kawa też chodzi mi po głowie ;) i myślę że bez cukru też musiał ciekawie smakować!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kawa i chleb(tym bardziej z kakao) to świetne sprawa, a brak cukru spowodował ,że pasował do wszystkich dodatków

      Usuń
  3. Wspaniały chlebek. Swój upiekłam tylko z kakao, ale następnym razem dodam kawę. Do następnego spotkania :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu dziękuję, a dodatek kawy polecą bo świetnie razem to smakuje

      Usuń
  4. Bardzo ciekawa jestem smaku tego pieczywa bez cukru. Ja dodałam go mniej niż w przepisie, ale i tak jest słodki i bardziej przypomina mi chałkę niż chleb ;)
    Dziękuję za wspólny czas :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Badylarka, smakuje bardziej wytrawnie, bardzo smaczne
      I ja dziękuję za wspólne pieczenie

      Usuń
  5. Smakowicie wygląda Twój chlebek i pewnie na śniadanie był idealny. Do kolejnego razu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Alu - wspaniały chlebek, bardzo smacznie wygląda. Miło było piec razem z Tobą, buziaki M

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Małgosiu, oj tak tak miło było razem choć na odległość piec

      Usuń
  7. Pięknie wypieczony, pachnie kawą zza ekranu :-) Dzięki i do następnego wypieku :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dorota, dziękuję, oj tak tak pachniał pięknie. Do następnego

      Usuń