niedziela, 28 lipca 2019

Nocne bułeczki pszenne i powidła jagodowe


Letnie przyjemności, ciepłe, a raczej nawet gorące bułeczki plus świeżutkie powidła jagodowe .
 Przepis na bułeczki pochodzi ze strony pt. Upiecz z nami swój Smakowity Chleb 

Nocne bułeczki pszenne 

Składniki

mąka pszenna typ 650 -450 g
sól- 1,5 łyżeczki
suszonych drożdży instant- 1,5 łyżeczki
letniej wody- 280 ml
otrębów pszennych -50 g (u mnie owsiane)

Przepis:

1.Mąkę przesiewamy do misy, mieszamy z otrębami, solą i drożdżami. Wlewamy letnią wodę (o temperaturze 35-38 stopni) i zaczynamy wyrabiać ciasto. Po 5 minutach, gdy ciasto będzie elastyczne i \\\"odchodzić od ręki\\\", dzielimy je na 4 lub 8 części (u mnie 9 mniejszych bułeczek).
2. Z każdej z nich formujemy okrągłą bułeczkę, przeciągając dłonią ciasto w stronę środka i kładąc ją złączeniem ku dołowi na pergaminie.
3. Uformowane bułeczki na papierze do pieczenia kładziemy na dodatkowej desce/talerzu, przykrywamy ściereczką lub folią i wkładamy na 10 godzin (na noc) do lodówki. Rano, 30 minut przed pieczeniem wyciągamy bułeczki z lodówki.
4. Nagrzewamy piekarnik do 220 stopni. Bułeczki można naciąć tępą stroną noża, nie jest to jednak konieczne. Bułki pieczemy przez 5 minut, następnie zmniejszamy temperaturę do 200 stopni i dopiekamy jeszcze 10-12 minut. Gotowe studzimy na kuchennej kratce lub podajemy jeszcze ciepłe na śniadanie.

Moje uwagi:

-użyłam otręby owsiane
-użyłam ciut więcej wody, bo jakieś 300ml
-uformowałam dość małe bułeczki, ale finalnie były całkiem spore
-nie nacinałam


Powidła, a może dżem z jagód, bardzo prosty, tyle ,że trochę rozłożone w czasie. Do zjedzenia od razu, choć na bank można włożyć do słoiczków i pasteryzować.

Powidła z jagodami

1 kg jagód leśnych (lub borówki amerykański czy jagody kamczackiej )
3-6 łyżek cukru ja dałam muscovado, ale nada się każdy
½-1łyżeczka kardamonu
2-3 szczypty soli
2-3 łyżki soku z limonki lub cytryny

Wymieszać wszystkie składniki w garnku i zostawić na 2-3 h, aby jagody puściły sok.
Gotować na małym ogniu, od czasu do czasu umniejszając przez kilkanaście minut. Zostawić do wystygnięcia.
Proces gotowania przez kilkanaście minut powtarzać 2-3 razy dziennie przez 2-3 dni, aż uzyskamy zadowalającą dla siebie konsystencję. Przełożyć do szklanego pojemnika lub słoika/słoiczków.
Podawać do pieczywa, naleśników itd.
Można powidła przełożyć do wyparzonych słoiczków i pasteryzować ok. 15-20 minut od zawrzenia wody.
Takie można zachować na później.

8 komentarzy:

  1. Nigdy nie robiłam powideł jagodowych. Nawet nie wiedziałam, że tak można. Ale ja w przetworach to cienki Bolek jestem.
    A takich zwykłych bułeczek to wieki nie piekłam. Nie mam kiedy, nie mam komu :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krysiu, nie mam pojęcia czy je prawidłowo nazywam, ale to pyszne smarowidło :D.A ja uwielbiam robić dżemy, powidła, ogórki , przeciery, po prostu uwielbiam
      a bułeczki kochana upiecz dla siebie , a co :) Buziaki ślę

      Usuń
  2. Alu piękne bułeczki, a przetwory i ja lubię, jagody sa bardo zdrowe, warto :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bułeczki z tych co robią się same, a jagody uwielbiam, a że zdrowe to taki mały jeszcze bonus :)

      Usuń
  3. I bułeczki i jagodowe konfitury jak milion dolarów!

    OdpowiedzUsuń
  4. Pysznie szalejesz z tymi jagodami!
    Chcę bułkę z powidłami!

    OdpowiedzUsuń